Lager «skyggekunst» til Bakås skole

Bakås skole bygges ut og i den forbindelse har det vært gjennomført en konkurranse om kunstoppdrag. Vinnerne av konkurransen er Ebba Moi og Anna Carin Hedberg med prosjektet Solgården.
Kategori
Nyhet
Publisert
Portrett av kunstnerne Anna Carin Hedberg og Ebba Moi. Foto
Anna Carin Hedberg og Ebba Moi. Foto: Hedberg og Moi

Tekst: Andre Gali

Bakås skole ligger på Ellingsrud i bydel Alna og er en skole for 1-7. klasse. Skolen ble bygget i 1980 og ligger tett på Østmarka. Den er en av Oslos minste skoler, med 185 elever.

I forbindelse med at skolen bygges ut ble det vært gjennomført en konkurranse om et kunstoppdrag med tre kunstnerpar der kunstnerne Ebba Moi og Anna Carin Hedberg, Siri Austeen og Stefan Schröder, og Daniel Slåttnes og Sara Rönnbäck deltok.

Deltagerbasert prosjekt

Ebba Moi og Anna Carin Hedberg har foreslått et kunstprosjekt som inkluderer en workshop med elever og to permanente verk; Solur og Skyggevegg.

Solur er et interaktivt verk hvor elever er medskaper og kan lese tiden med hjelp av sin egen skygge. Den er nedfelt i asfalten.

Skyggevegg er resultatet av formene fra tegninger av skygger som elevene lager under det deltagerbaserte prosjektet. Resultater fra workshopen vil bestemme hvordan formene på veggen skal se ut.

Workshop med elever i 2. og 3. klasse er allerede gjennomført.

En modell som viser lekende barn i kunstverkene Solur og Skyggevegg, forestilt ute i skolegården. Foto
Modell av verkene Solur og Skyggevegg. Bilde: Hedberg og Moi

SOLGÅRDEN

Konkurranseforslaget til Ebba Moi og Anna Carin Hedberg handler om hvordan man kan lese tiden gjennom sin egen skygge. Dette er utgangspunktet for et temporært, deltagende og to permanente kunstverk.

- Vi arbeider med situasjoner hvor barn og unge selv blir aktive medskaper til kunstens meningsinnhold og form. I vår kunstneriske praksis utgår vi fra en ide om kunsten som en arena for forståelse av samtiden. Gjennom medvirkning undersøker vi begreper som tid, tilstedeværelse og dialog. Kunsten er et resultat av involvering og medvirkning. Arbeide refererer ofte til en personlig forankring til et sted og verket er et resultat av samarbeidsprosessen. Vi tror at et slikt prosjekt skaper tilhørighet. Som kunstnere har vi en solid erfaring av samarbeid med både barn og voksne og grupper med ulik kulturell bakgrunn, skriver kunstnerne i prosjektbeskrivelsen.

Fra workshop. Foto: Hedberg og Moi
Fra workshop. Foto: Hedberg og Moi

Kunstnerne beskriver videre hvordan de er interessert i brytningspunktet mellom kunst og vitenskap og ønsker å implementere kunnskap om årstider, sollys og skygge inn i kunsten og kunsten inn i undervisningen. Verket vil innebære et byggesett for å lage sitt eget solur, et byggesett som kan brukes videre som et pedagogisk verktøy i skolens undervisning. I workshopen tegner elevene sine egne skygger. Tegningene er utgangspunkt for kunstverk 2, et monumentalmaleri på sørveggen av skolen.

- I vårt konkurranseforslag er vi inspirert av naturens krefter, hvor sol og skygge står sentralt. Konseptet bygger på at det deltagerbaserte prosjektet påvirker utformingen av det permanente verket. Det betyr at elever ved Bakås skole er med på å bestemme hvordan den offentlige delen av kunstverkene ser ut, samtidig som de kan ta det i bruk i skolehverdag.

Fra workshop. Bilde: Hedberg og Moi
Fra workshop. Bilde: Hedberg og Moi

- I vårt konsept inviterer vi inn elevene i en kunstnerisk prosess, hvor de får en forståelse av hvordan kunst blir til, samtidig som vi skaper en bevissthet rundt våre omgivelser med utgangspunkt i sollys og skygge. Hva er egentlig en skygge? Finnes den når den ikke vises? Hva er tid? og hvordan finner jeg ut hva klokken er hvis min mobil går ut av batteri? Med utgangspunkt i kunst, historie, filosofi og vitenskap åpner vi opp for refleksjon og undring samtidig som elevene tilegner seg kunnskap gjennom praktisk utforskning. Forslaget innebærer en workshop, en verktøykasse og to permanente verk som Bakås skole kan integrere inn i fremtidig undervisning og som elevene kan ta i bruk under skole og fritid.

Verket skal etter planen stå ferdig høsten 2022.

Fra workshop. Bilde: Hedberg og Moi
Fra workshop. Bilde: Hedberg og Moi

Om kunstnerne

Ebba Moi (1971) & Anna Carin Hedberg (1968) er begge utdannet i skulptur på Kunstakademiet i Trondheim, men har en praksis som også inkluderer andre teknikker. 

Ebba Moi er en av kunstnerne bak Tenthaus Oslo - et visningsrom som involverer unge i deltagende kunstprosjekter. 

Anna Carin Hedberg har i tillegg til sitt kunstneriske virke i en årrekke jobbet med kunst og formidling på Nasjonalmuseet i Oslo. Hun var med å starte Kunstbokhandelen Torpedo og forlaget Torpedo Press i Oslo. Hedberg og Moi var nettopp aktuelle med utstilling på Trafo kunsthall i Asker (2020) og har også vist arbeider på Skulpturbiennalen, Kristiansand Kunsthall, Grimstad kortfilmfestival, Høstutstillingen og er innkjøpt til Lørenskog Kulturhus.

Hør podkasten "Å nærme seg en skole"

Yngvild Færøy snakker med Anna Carin Hedberg og Ebba Moi om kunstprosjektet Solgården

Video: Å nærme seg en skole (Podkast)

Podkasten er utviklet og produsert av Yngvild Færøy. Den er produsert hos Notam. Med musikk av Daniel Elmrhari.

Kunstutvalg

  • Kunstkonsulent: Yngvild Færøy
  • Representant for byggherren: Undervisningsbygg, Samra Karahasan
  • Arkitekt: Futhark arkitekter AS, Ann Karin Kilen
  • Landskapsarkitekt: Østengen & Bergo AS, Ågot Johanne Aasbø
  • Brukerrepresentant, Bakås skole: Liv Marte Strømme
  • Prosjektleder i Oslo kommunes kunstsamling: Marianne Hall