Konservering og utplassering av Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2
Kategori
Video
Publisert
Publisert:
Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2 fra 1981 er endelig gjenforent og skal plasseres sammen på Hartvig Nissens skole. De to skulpturene ble laget til en utstilling ved UKS - Unge Kunstneres Samfund i 1981, men har siden levd hvert sitt liv: Pønkergutten ble kjøpt inn til Oslo kommunes kunstsamling og utplassert ved skolen på Frogner, mens Pønkerjenta har bodd i Wiklunds atelier og vært stilt ut i all slags vær under åpen himmel siden 80-tallet.
Konservering av Kåre Jonsborgs mosaikk Såmannen (1961) på Østre gravlund
Kategori
Video
Publisert
Publisert:
Etter flere tiår med bruk av levende lys har Jonsborgs verk og interiøret i Lille kapell på Østre gravlund fått sot på seg, som vår konservator Mari Bjørge og Vigelandsmuseets konservator Ana Vrdoljak skånsomt fjerner, slik at verket kan skinne igjen.
Konservering av Sidsel Colbiørnsens tekstil Fossefall (1976)
Kategori
Video
Publisert
Publisert:
Bli med inn i konserveringsatelieret vårt! Her jobber tekstilkonservator NKF-N Annika Cilke med Sidsel Colbiørnsens Fossefall fra 1976, som har hengt på Haugerud skole.
Fra januar til mars 2025 får du en gyllen mulighet til å se over 200 nyinnkjøpte kunstverk samlet før de plasseres ut i Oslos offentlige bygninger, til glede for de som jobber på kontor, de som går i barnehage, på skole og de som er på sykehjem.
"Tittelen henspiller på det å sveve i en vektløs tilstand, i verdensrommet eller i et basseng, og befinne seg i et flytende, assosiativt rom og utendørsdelen er tenkt som et havdyp før du beveger deg inn og opp i bassengetasjen og over vannflaten."
Sverre Gullesen om Uten tittel (bauta) og Uten tittel (orm) (2024)
Kategori
Video
Publisert
Publisert:
"Fra vi står opp om morgenen til vi går og legger oss, ser vi betongen rundt oss hele tiden, så jeg jobber med å prøve og presse dette materialet inn i nye former og nye uttrykk."
A K Dolven undersøker ofte tid og vår fenomenologiske opplevelse i sine arbeider, et tema kunsthistoriker Lill K. Stensrud fra Oslo kommunes kunstsamling løftet frem i samtalen med Dolven.