Manglerud bad åpner med kunst av Bjørn-Kowalski Hansen

Bjørn Kowalski-Hansen har utviklet tre kunstverk til Manglerud bad og aktivitetshus som på ulikt vis tar utgangspunkt i Mangleruds kulturelle historie. Badet åpner for publikum 23. september 2022 med en stor markering der blant annet byråd Omar Samy Gamal vil være tilstede. Alle er velkomne!

Kategori
Nyhet
Publisert
Bygget Manglerud Bad. Rendring/Illustrasjon
Manglerud Bad. Illustrasjon: Asplan Viak

Bjørn-Kowalski Hansens kunstprosjekt består av et veggmaleri, kumlokk og en steinskulptur av en mixtape. 

Fredag 23. september kl. 15:30 avdukes verkene av byråd for kultur og idrett, Omar Samy Gamal. Kunstneren vil også være tilstede. 

Om kunstnerskapet skriver kunstutvalget:

– Bjørn-Kowalski Hansens arbeid kan kalles en slags visuell arkeologi hvor han utforsker temaer som sosial design, sosio-økonomiske endringer og hvordan populærkultur påvirker vår identitet. Dette er arbeider som kommenterer, setter spørsmålstegn ved eller belyser temaer eller hendelser i vår samtid. I tillegg har han også produsert arbeider i et bredt spekter av medium - tegninger, collager, skulpturer, grafiske trykk, installasjoner og lyd. Hans evne til å sette seg inn i samtidige- og lokale kontekster gjør han til et aktuelt og interessant valg for prosjektet. 

(Sitert etter kunstplanen. Se hvem som var med i utvalget nederst i saken)

Langstrakt kunstverk på vegg i skoleaula. Foto
Leif Henstad: uten tittel. Verket befant seg tidligere på Manglerud videregående skole og senere på Manglerud Skole. Befinner seg nå på lager. Bjørn-Kowlaski Hansen forteller at verket har inspirert ham i arbeidet med veggmaleri til Manglerud Bad.

Alt blir bra

Veggmaleriet har fått tittelen Alt Blir Bra og befinner seg i trappeløpet inn fra hovedinngangen, steinskulpturen er plassert utendørs ved hovedinngangen og kumlokkene er spredt rundt bygget. Selv sier kunstneren om prosjektene:

- Kunsten i trapperommet er et veggmaleri inspirert av formene i Leif Henstads arbeid i aulaen på Manglerud skole. Det nonfigurative relieffet utført i et geometrisk mønster, har siden 1960 vært til stor glede og undring for flere generasjoner elever og ansatte ved skolen, og det har gjennom årene vært foreslått flere løsninger eller forslag til hvilke ord det tittelløse arbeidet representerer. Dette inspirerte meg til å selv finne ordene i Henstads arbeid, og i prosessen fram mot det endelige utkastet, har jeg dekonstruert relieffet ved å klippe ut alle formene for så å prøve å sette dem sammen igjen til “nye” ord.

Veggmaleriet består av store abstrakte fargefelt, og paletten har kunstneren hentet fra svømmehallen. Komposisjonene fyller veggene og spiller godt på lag med arkitekturen. Arbeidet fungerer på en side som en opplevelse i form og farger, men med et budskap gjemt i formene, står også arbeidet som en tidskapsel og en viktig påminnelse om at vi klarer det meste om vi alle hjelper til.

Verket er inspirert av hvordan barn over hele verden under Covid-19-pandemien tegnet regnbuer med budskapet «Alt Blir Bra» og hengte det på vinduer, balkonger og dører. 

- Uansett hvordan man ønsker å forholde seg til det, har Covid-19 forandret samfunnet vårt, og kommer til å fortsette til å gjøre det i lang, lang tid framover. Om det virkelig blir bra igjen, vet jeg ikke, men hver gang jeg ser disse tegningene, må jeg trekke på smilebåndet og sitter igjen med en følelse om at det kommer til å ordne seg.

Monumentalt kunstverk på vegg i trapperom, dekker hele veggflaten over flere etasjer. Foto
Bjørn-Kowalski Hansen: Alt blir bra, veggmaleri. Foto: Bjørn-Kowalski Hansen

Den du veit

De rundt tyve kumlokkene kunstneren har utformet og som du finner plassert rundt bygget har kommet til etter inspirasjon fra den kjente gitaristen Marius Müller (1958-1999).

- Marius Müller var og er fremdeles en av Mangleruds store helter. Tolv år gammel startet gitaristen sitt første band sammen med kamerater, og de øvde i et bomberom i en blokk, ikke langt fra Skigardveien der han vokste opp. 16 år gammel og rett fra ungdomsskolen ble han profesjonell gitarist og i de neste 24 årene jobbet han som musiker, komponist, plateprodusent og programleder i radioen og på TV. Mellom 1981 og 1985 var han med på nesten 50 album, spilte med The Monroes og var det fjerde medlemmet i Prima Vera. Låten som gjorde ham til et ungdomsidol og et stjerneskudd på den norske musikkhimmelen, var låten Den Du Veit, som var hans solodebut i 1981. Müller døde tragisk i en bilulykke bare 40 år gammel i 1999.

I kumlokkene er det skrevet inn Marius Müller og Den du veit i en bølgete skrifttype som er hentet fra omslaget til en Jimi Hendrix-plate.

- Med utgangspunkt i denne låten, som nå har rukket å finne veien til flere generasjoner og utallige nordmenns hjerter, ønsker jeg å gi Marius Müller en hyllest for hans store kunstnerskap, oppvekst og tilhørighet til Manglerud.

Steinskulptur utformet som kassett. Foto
Bjørn-Kowalski Hansen: Steinbra mixtape, 2022. Foto: Bjørn-Kowalski Hansen

Steinbra mixteip

Det siste verket, som får en prominent plass utenfor hovedinngangen, er skulpturen Steinbra mikstape. Den er utformet i en rødlig Älvdalkvartsitt og er rett og slett en avbildning av en kassett.

- Kassetten er kanskje mest kjent for de som vokste opp på 1970-, -80 og -90-tallet, men har også sammen med vinylen fått en renessanse i de senere år. Kassetten var noe som ga oss muligheten til dele musikk, i en bestemt rekkefølge, valgt av oss, og ikke noe som var prefabrikkert av andre. Kassetten gjorde oss i stand til å kopiere fra radio, kassett og vinylplater. Vi lagde mixtapes for å komponere en blanding av sanger som på best mulig måte kunne reflektere egen smak, som en gave til andre for å introdusere dem for ny musikk, eller som et musikalsk kjærlighetscento til en spesiell person for dem av oss som ikke kunne hadde den helt store skrivegaven.

Video: Bjørn-Kowalski Hansen om kunsten til Manglerud bad og aktivitetshus

Bjørn-Kowalski Hansen forteller om de nye verkene.

Bakgrunn

Kowalski Hansen ble valgt ut fra en konkurranse der også Jan Freuchen, Johanne Hestvold og Sandra Norrbin deltok.

Premissene som ble lagt for kunstprosjektene slik de er beskrevet i kunstplanen var at: «Kunsten skal forholde seg til en menneskelig skala, og være et aktiverende element for betrakteren», «Kunsten skal forholde seg til (steds)konteksten», «Kunsten skal kunne være et element som kan lede den besøkende inn i noe annet. En refleksjon, en sinnstilstand, en mental pause, en samtale.» og «Kunsten skal fungere som en selvstendig ytring».

Fra avdukningsarrangementet. Foto: Trond A. Isaksen

Kunstutvalg

  • Kunstkonsulent, kunstner, og leder av kunstutvalget: Harald Fenn
  • Undervisningsbygg Oslo KF: Per Morten Kals, byggherre,
  • Arkitekt: Asplan Viak, Odd Øverdahl,
  • Arkitekt: Asplan Viak, Halvard Vaagen
  • Brukerrepresentant, Kulturskolen: Anne Cathrin Jackwitz
  • Brukerrepresentant, Bymiljøetaten: Øyvind Lunde-Bergersen
  • Rådgiver i Oslo kommunes kunstsamling: Marianne Hall
  • Rådgiver i Oslo kommunes kunstsamling: Inger Gogstad