Konservering: Fjerning av tagg på maleri av Tom Lid

Hvordan fjerner man en tagg fra et kunstverk – uten å skade maleriet under? Vår konservator Oda Grønnesby sørger nå for konservering av et maleri fra Hartvig Nissens skole av Tom Lid.

Kategori
Innblikk
Publisert
Sist oppdatert: 
Foto av konservering av maleri av Tom Lid
Et lite innblikk i konservatorenes arbeid hos OKK. Foto: Cat Werring Otnes / OKK

Kontekst

Maleriet Vilt raser tiden (1988) er utført i olje og tempera på lerret av kunstner Tom Lid. Verket var lenge en del av kunsten på Hartvig Nissen skole, og har de seneste årene hengt i OKKs kunstmagasin mens skolen har vært under oppussing. 

Da maleriet ble hentet inn til gjennomgang før det skulle tilbakeføres til Nissen, oppdaget konservatorene en tydelig rød tagg på overflaten – et inngrep som ikke var en del av det opprinnelige uttrykket.

Foto: Cat Werring Otnes / OKK

Om kunstneren

Tom Lid (f. 1952) er en norsk billedkunstner med bakgrunn fra Statens Kunstakademi og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Han var med å starte grafikkverkstedet Myren Grafikk på 1970-tallet og har hatt en sentral rolle i kunstmiljøet i Norge gjennom flere tiår.

Lids kunst beveger seg mellom det figurative og det abstrakte, med sterke farger, rytme og bevegelse som gjennomgående trekk. Han var en del av kunstnergruppen Provins, og verkene hans er i dag representert i samlinger som Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum og en rekke offentlige bygg.

Tom Lid ved utstillingen 'Savn' på Sørlandets kunstmuseum, 2020- Foto: Sindre Haugen Mehl
Detalj. "Mellomrom" (ca. 1981) av Tom Lid fra Nasjonalmuseets samling. Foto: Morten Thorkildsen

Kunst eller hærverk?

Gjennom gamle fotografier og samtaler med kunstneren selv kunne konservatorene fastslå at taggen ikke tilhørte verket. Også teknisk analyse bekreftet dette: i mikroskop kunne man se at den røde malingen hadde en helt annen karakteristikk enn de øvrige malingslagene - den lå som et tynt lag over.

Foto: Cat Werring Otnes / OKK

Konserveringsmetode

Det er et risikofylt og omfattende presisjonsarbeid å fjerne en slik tilføring. Malingen i taggen kan løses opp med aceton, men samme middel kan også påvirke de originale fargene. Konservator Grønnesby (OKK) må derfor benytte en tidkrevende metode: med skalpell og under mikroskop blir den sprø malingen forsiktig «chippet» vekk, uten å berøre originalflaten. I noen tilfeller kan det bli nødvendig å retusjere små partier for å gjenskape helheten i kunstverket.

Video: [Innblikk] Konservering: Fjerning av tagg på maleri av Tom Lid

Foto: Cat Werring Otnes / OKK

Det usylige detaljearbeidet

Arbeidet med å bevare kunstverkene i Oslo kommunes samling skjer ofte i det stille. Ved å sikre at verk som dette kan fortsette å henge i offentlige rom, gjør konservatorene en viktig jobb med å bevare byens kunst- og kulturarv.

Konservatorenes arbeid omfatter både praktisk og faglig ansvar - fra å sikre riktig oppbevaring, konservering og dokumentasjon av kunstverk, til å vurdere tilstand og sørge for at kunsten vises frem på en trygg og respektfull måte. I samarbeid med kuratorer, teknikere og fagmiljøer, er konservatorenes kunnskap avgjørende for å sikre at verk beskyttes mot skader, aldring og miljøpåvirkning - slik at både historiske og moderne kunstverk kan oppleves slik kunstneren har tenkt, og forvaltes i tråd med nødvendig standard for bevaring.

OKKs konservatorer står med andre ord for avgjørende detaljer i samlingens helhetlige arbeid - fra konservering av monumentale skulpturer, til fjerning av tagging på et maleri.