Tilbake til oversikten

Et læringsmolekyl og glødende glass til Voldsløkka skole

Voldsløkka skal få ny skole og i 2020 lyste Oslo kommunes kunstsamling ut en åpen prekvalifisering for flere kunstprosjekter til skolen. Syv kunstnere ble invitert til konkurranse om oppdraget og vinneren er nå kåret.

Illustrasjon av nye Voldsløkka skole. Spinn arkitekter AS

Illustrasjon av skulpturen Læringsmolekylet, av Anders Dahl Monsen.

Illustrasjon av nye Voldsløkka skole. Spinn arkitekter AS
Illustrasjon av skulpturen Læringsmolekylet, av Anders Dahl Monsen.

7 kunstnere invitert til konkurranse etter åpen prekvalifisering

Nyhet08.10.2021

De inviterte kunstnerne var Camilla Steinum (f. 1986), Anders Dahl Monsen (f. 1980), Markus Li Stensrud (f. 1983), og Johanne Hestvold (f.1988) for kunstprosjekt utendørs, og Sofia Eliasson (f. 1981), Anders Holen (f. 1986), og Yngve Holen (f. 1982) for kunstprosjekt innendørs.

Juryeringen er nå gjennomført og juryens valg falt på Anders Dahl Monsen med Læringsmolekylet, og Anders Holen for Lumen.

Anders Holen

I Lumen tar Anders Holen utgangspunkt i brukerne av biblioteket. Ideen er basert på hva som skjer i oss mennesker når vi sitter i et bibliotek eller en skole og tilegner oss kunnskap. Menneskehjernen gnistrer av elektrisitet når vi utfører en handling og ved å utføre forskjellige handlinger aktiviteres ulike deler av hjernen.

Formene til skulpturene Holen har utviklet baserer seg på de delene av hjernen som er mest aktive når vi tilegner oss ny kunnskap. Under absorberingen av denne kunnskapen gløder det spesielt i ett område av hjernen. Her finner vi Hippocampus og Thalamus, Fornix, Putamen og Ventriklene, og det er i disse glass-skulpturene har sitt utgangspunkt.


Illustrasjon til glasskulpturene Lumen, av Anders Holen

Illustrasjon til glasskulpturene Lumen, av Anders Holen

Anders Dahl Monsen

I Læringsmolekylet tar Anders Dahl Monsen utgangspunkt i et molekyl som er ansvarlig for hjernens evne til å lære. I Dahl Monsens skulptur er de molekylære byggesteinene byttet ut med en samling meningsbærende og dagligdagse objekter som elevene kan kjenne seg igjen i.

De tilsynelatende tilfeldige objektene balanserer på hverandre og danner en bue. I konstant risiko for å falle sammen, klarer de på et mirakuløst vis å bli stående. Skulpturen blir et aktivt og lekende element i skolegården med et uendelig tolkningspotensial.



Illustrasjon av skulpturen Læringsmolekylet, av Anders Dahl Monsen

Illustrasjon av skulpturen Læringsmolekylet, av Anders Dahl Monsen

Om kunstnerne

Anders Holen er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo og Einar Granum Kunstfagskole. Utvalgte separat- og gruppeutstillinger inkluderer: Sol og vår i januar, Astrup Fearnley Museet, Oslo, Peder Balke-senteret, Kapp, Norge. Agent, Giorgio Galotti, Torino, Italia.

Anders Dahl Monsen er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen (2001-05) og har en omfattende utstillingsvirksomhet i Norge og utlandet, blant annet med utstillinger på Galleri D.O.R. i Brussel, NoPlace, Akershus kunstsenter, og Tegnebiennalen.

Kunstutvalg

Kunstkonsulenter: Endre Aalrust og Ole Martin Lund Bø

Brukerrepresentant, utdanningsetaten: Cathrine Juul

Brukerrepresentant, kulturskolen: Patrick Ekberg Sørensen

Byggherre, undervisningsbygg: Øystein Johansen

Spinn arkitekter AS / KONTUR AS: Miriam Sivertsen

Landskapsarkitekt, Østengen & Bergo AS: Kari Bergo

Prosjektleder, Oslo kommunes kunstsamling: Marianne Hall