Tracey Emins skulptur "Moren" er nå kommet til Sukkerbiten

Mandag 21. mars 2022 kom de første lastebilene med deler av bronseskulpturen "Moren" (The Mother) til Sukkerbiten. 

Skulpturen kom i totalt fem deler fordelt på fire lastebiler som har reist fra støperiet AB Fine Art i London, med båt til Brevik i Porsgrunn. Den siste bilen ankom natt til onsdag og i løpet av dagen 23. mars ble "Moren" satt sammen til den ni meter høye skulpturen. 

I månedene som kommer blir skulpturen sveiset og patinert før den løftes over Akerselva til Inger Munchs brygge og enga der den skal stå.

Kategori
Nyhet
Publisert
Del av skulptur plasseres i et stillas, to personer med gule vester støtter elementet. Foto
Moren (The Mother) av Tracey Emin ankommer Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Tekst: André Gali

Skulpturen står nå på Sukkerbiten ved MUNCH der den skal sveises og patineres i månedene fremover slik at den forhåpentligvis er klar til å flyttes over til Inger Munchs brygge og plasseres i enga der i juni.

Den forestiller en stor, knelende skikkelse som holder varsomt rundt noe vi ikke kan se, med ryggen vendt mot museet. Verket ble valgt ut blant flere bidrag gjennom en internasjonal kunstkonkurranse i 2018.

I juryens uttalelse beskrives valg av kunstverk blant annet med følgende:

«Med sin umiddelbare og intuitive tilnærming virker skulpturen på samme tid nær og majestetisk, sårbar og storslagen. Tittelen The Mother antyder en moden, beskyttende figur og verket minner oss om de allestedsnærværende motivene av kvinner og akter i Munchs kunst. Som en ikke-idealisert avbildning av en kvinne, laget av en kvinne, har verket også en tydelig feministisk dimensjon.»

Foto: Ingvild Brekke Myklebust
Tracey Emins skulptur Moren (The Mother) er satt sammen til en hel figur på Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
Foto: Illustrasjon og landskapsarkitektur av J & L Gibbons
Foto: Alv Gustavsen

Om bronsestøping

Moren består av 10 mm tykk bronse med en innvendig struktur i metall. AB Fine Art Foundry i London er hovedansvarlig for skulpturen, mens J.T. Price Westley Group i Stoke on Trent har støpt alle de 140 delene ved hjelp av sandforming.

Lily Vikki, som er prosjektleder for Moren og landskapet på Inger Munchs brygge, er også utdannet skulpturkonservator og gipsmakermester, og har mye kompetanse på støpning i bronse. Hun kan fortelle at bronsestøping er en gammel teknikk som dateres tilbake til bronsealderen, 3300 før vår tid.

– Man oppdaget at det å blande kopper med tinn, to relativt myke metaller, dannet en veldig hard legering som egner seg for støpning. Kunnskapen ble senere utviklet , og det ble mulig å støpe større gjenstander i tynne, tynne skall, for eksempel skulpturer, som også blir ekstremt holdbare. Den legeringen du får da tåler det ytre klimaet veldig bra. Det er en litt annen legering som benyttes i dag, men prinsippet er det samme.

Marcus Aurelius-statuen i Roma. Det eldste bevarte kunstverket som er laget i bronse. Foto: Wikimedia Commons
Prosjektleder Lily Vikki på Sukkerbiten. Foto: André Gali

Den eldste teknikken for bronsestøping kalles cire perdue eller voksutsmeltingsmetoden. Prinsippet er at den skulpturen eller gjenstanden man ønsker støpt i bronse først støpes i voks i et tynt skall. Voksen smeltes ut og hulrommet fylles med flytende bronse. Teknikken omfatter flere stadier med formlaging. AB Fine Art Foundry i London praktiserer denne metoden den dag i dag, dog noe modernisert.

– Den mest kjente og eldste skulpturen som er støpt med voksutsmeltingsmetoden, er Keiser Marcus Aurelius-statuen i Roma, som er fra år 167 etter Kristus, forteller Vikki.

Moren er støpt på en annen måte på grunn av størrelsen, med sandformingsmetoden. Teknikken er ikke like gammel, og er et biprodukt fra jernstøping.

Moren er laget sånn at først har Tracey Emin laget en liten versjon, en modell, som er forstørret opp gjennom flere trinn. Til slutt har den vært i full størrelse. Ni meter ganger syv. Deretter har den den blitt delt opp i 44 deler. De 44 delene er deretter delt opp i færre deler, som igjen er støpt i ca. 10 mm tykkelse ved hjelp av sandstøping. Etterpå er delene sveiset sammen til de fem delene som kom til Bjørvika den uken her. Hvis man ser på innsiden så ser man alle skjøtene. Så det er som en mosaikk av deler som er satt sammen over et skjelett i metall, som også er skrudd sammen innvendig. Det er på grunn av størrelsen at den er støpt i mange biter og i sandformteknikken.

Nå er altså de fem bitene montert sammen og i månedene fremover skal de sveises sammen, overflatebehandles og patineres.

Video: "Moren" av Tracey Emin

Se prosessen med arbeidet av ferdigstillelse av skulpturen Moren av Tracey Emin på Sukkerbiten våren 2022.