Tilbake til oversikten

Tracey Emins skulptur "Moren" er nå kommet til Sukkerbiten

Mandag 21. mars kom de første lastebilene med deler av bronseskulpturen Moren (The Mother) til Sukkerbiten. Skulpturen kom i totalt fem deler fordelt på fire lastebiler som har reist fra støperiet AB Fine Art i London, med båt til Brevik i Porsgrunn. Den siste bilen ankom natt til onsdag og i løpet av dagen 23. mars ble Moren satt sammen til en del. I månedene som kommer blir skulpturen sveiset og patinert før den løftes over Akerselva til Inger Munchs brygge og enga der den skal stå.

Moren (The Mother) av Tracey Emin ankommer Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Moren (The Mother) av Tracey Emin ankommer Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Tekst av André Gali

Nyhet24.03.2022

Denne uken kom Tracey Emins bronseskulptur «Moren» til Oslo.

Den ble fraktet fra London i fem deler på fire lastebiler. Delene er nå montert sammen til den ni meter høye skulpturen.

Den står nå på Sukkerbiten ved MUNCH der den skal sveises og patineres i månedene fremover slik at den forhåpentligvis er klar til å flyttes over til Inger Munchs brygge og plasseres i enga der i juni.

Skulpturen forestiller en stor, knelende skikkelse som holder varsomt rundt noe vi ikke kan se, med ryggen vendt mot museet. Verket ble valgt ut blant flere bidrag gjennom en internasjonal kunstkonkurranse i 2018.

I juryens uttalelse beskrives valg av kunstverk blant annet med følgende:

«Med sin umiddelbare og intuitive tilnærming virker skulpturen på samme tid nær og majestetisk, sårbar og storslagen. Tittelen The Mother antyder en moden, beskyttende figur og verket minner oss om de allestedsnærværende motivene av kvinner og akter i Munchs kunst. Som en ikke-idealisert avbildning av en kvinne, laget av en kvinne, har verket også en tydelig feministisk dimensjon.»

Tracey Emins skulptur Moren (The Mother) er satt sammen til en hel figur på Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Foto: Illustrasjon og landskapsarkitektur av J & L Gibbons

Tracey Emins skulptur Moren (The Mother) er satt sammen til en hel figur på Sukkerbiten. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
Foto: Illustrasjon og landskapsarkitektur av J & L Gibbons

Overkroppen på vei til å monteres sammen med underkroppen. Foto: Jørgen Rist Holmen

Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Overkroppen på vei til å monteres sammen med underkroppen. Foto: Jørgen Rist Holmen
Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Foto: Alv Gustavsen

Foto: Alv Gustavsen

Om bronsestøping

Moren består av 10 mm tykk bronse med en innvendig struktur i metall. AB Fine Art Foundry i London er hovedansvarlig for skulpturen, mens J.T. Price Westley Group i Stoke on Trent har støpt alle de 140 delene ved hjelp av sandforming.

Lily Vikki, som er prosjektleder for Moren og landskapet på Inger Munchs brygge, er også utdannet skulpturkonservator og gipsmakermester, og har mye kompetanse på støpning i bronse. Hun kan fortelle at bronsestøping er en gammel teknikk som dateres tilbake til bronsealderen, 3300 før vår tid.

- Man oppdaget at det å blande kopper med tinn, to relativt myke metaller, dannet en veldig hard legering som egner seg for støping. Kunnskapen ble senere utviklet , og det ble mulig å støpe større gjenstander i tynne, tynne skall, for eksempel skulpturer, som også blir ekstremt holdbare. Den legeringen du får da tåler det ytre klimaet veldig bra. Det er en litt annen legering som benyttes i dag, men prinsippet er det samme.

Den eldste teknikken for bronsestøping kalles cire perdue eller voksutsmeltningsmetoden. Prinsippet er at den skulpturen eller gjenstanden man ønsker støpt i bronse først støpes i voks i et tynt skall. Voksen smeltes ut og hulrommet fylles med flytende bronse. Teknikken omfatter flere stadier med formlaging. AB Fine Art Foundry i London praktiserer denne metoden den dag i dag, dog noe modernisert.

- Den mest kjente og eldste skulpturen som er støpt med voksutsmeltningsmetoden, er Keiser Marcus Aurelius-statuen i Roma, som er fra år 167 etter Kristus.

Moren er støpt på en annen måte på grunn av størrelsen, med sandformingsmetoden. Teknikken er ikke like gammel, og er et biprodukt fra jernstøping.

- Moren er laget sånn at først har Tracey Emin laget en liten versjon, en modell, som er forstørret opp gjennom flere trinn. Til slutt har den vært i full størrelse. Ni meter ganger syv. Deretter har den den blitt delt opp i 44 deler. De 44 delene er deretter delt opp i færre deler, som igjen er støpt i ca 10 mm tykkelse ved hjelp av sandstøping. Etterpå er delene sveiset sammen til de fem delene som kom til Bjørvika den uken her. Hvis man ser på innsiden så ser man alle skjøtene. Så det er som en mosaikk av deler som er satt sammen over et skjelett i metall, som også er skrudd sammen innvendig. Det er på grunn av størrelsen at den er støpt i mange biter og i sandformteknikken.

Nå er altså de fem bitene montert sammen og i månedene fremover skal de sveises sammen, overflatebehandles og patineres.


Marcus Aurelius-statuen i Roma. Det eldste bevarte kunstverket som er laget i bronse. Foto: Wikimedia Commons

Prosjektleder Lily Vikki på Sukkerbiten. Foto: André Gali

Marcus Aurelius-statuen i Roma. Det eldste bevarte kunstverket som er laget i bronse. Foto: Wikimedia Commons
Prosjektleder Lily Vikki på Sukkerbiten. Foto: André Gali

Skulpturen produseres i regi av det britiske støperiet AB Fine Art Foundry. Dette er det største prosjektet de har jobbet med til dags dato. Foto: John O'Rourke

Skulpturen produseres i regi av det britiske støperiet AB Fine Art Foundry. Dette er det største prosjektet de har jobbet med til dags dato. Foto: John O'Rourke

Moren av Tracey Emin i produksjon på AB Fine Art Foundry i London. Foto: André Gali / Oslo kommunes kunstsamling

Moren av Tracey Emin i produksjon på AB Fine Art Foundry i London. Foto: André Gali / Oslo kommunes kunstsamling

Pressedekning

Nedenfor legger vi lenker til presseoppslag om Moren (The Mother)

Listen oppdateres

Annen informasjon om prosjektet

Nedenfor legger vi lenker til annen informasjon om Tracey Emin: Moren