Atelierbesøk på Oslo Rådhus
Høyt oppe i Oslo Rådhus sitt vestre tårn ligger tre atelierer, opprinnelig tegnet av rådhusarkitektene for kunstnerne som utførte byggets utsmykninger. Atelierene er fremdeles i bruk av stadig nye kunstnere, og fortsetter å forme nye kunsterskap med sin unike arkitektur.
For tiden er atelierene tildelt tre visuelle kunstnere -
Bobby Shuk Pui, Jelsen Lee Innocent og Olav Ringdal.
Vi har vært på atelierbesøk i de unike lokalene.
- Kategori
- Innblikk
- Publisert
Unike rom
Atelierene ble tegnet som en del av Oslo Rådhus av arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson i 1920, opprinnelig for kunstnerne som skulle utføre byggets utsmykninger til åpningen i 1950. Siden den gang har tårnet fortsatt å huse kunstnere, med nye tildelinger av atelierrom hvert andre år.
I perioden 2025-2027 er de unike atelierene tildelt tre varierte kunstnere: Bobby Shuk Pui, som arbeider med film og performance; Jelsen Lee Innocent, som forener forskning, kunst og design; og Olav Ringdal, som viderefører sin praksis med maleri, skulptur og installasjon.
Atelier C
Bobby Shyuk Pui Yu
Atelier C / 45 kvm
I rådhusets minste atelier finner vi Bobby Shuk Pui Yu, en kunstner og filmskaper fra Hongkong. Rommet har en egen, lun atmosfære - fremfor en klassisk, rå studio-estetikk, har Bobby har gitt rommet et personlig, nærmest hjemlig preg. På atelieret utvikler Bobby prosjektet Cooking Therapy, der matlaging utforskes som terapeutisk og sosial praksis.
Bobby er tidligere kjent for prosjekter innen konseptuell kunst og performance med fokus på kvinnekropp og asiatisk kroppspolitikk, men beskriver et voksende behov for å jobbe med mennesker, dele rom og bruke samarbeid som metode over de siste årene. Innsikten ledet Bobby til filmmediet, der hun skaper produksjoner med fokus på kollektiv tilstedeværelse og kunst som sosial handling - hvor det unike atelieret på rådhuset åpner for helt nye muligheter.
Atelieret på rådhuset har gjort det mulig å bygge et fullt kjøkken og langbord, slik at deltakere i Bobbys prosjekter kan samles i et både fysisk og mentalt rom. Det stabile, sjenerøse lyset og den uvanlige takhøyden i rådhustårnet gir en helt annen produksjonskvalitet enn et alminnelig atelier. Her fungerer atelieret som et hybridrom for Bobby – kjøkken, filmstudio, atelier og møteplass kombinert – et rom for både inkludering og kreativ utfoldelse.
Parallelt med prosjektet Cooking Therapy utvikler Bobby sin første spillefilm, Den Fattige Foodie. Uansett format vender Bobbys nåværende prosjekter tilbake til samme kjerne: mat som praksis - relasjonelt, kulturelt og helbredende - og mat som mulig kunstform.
«Jeg vil finne ut om matlaging - en enkel handling som på mange måter er så alminnelig - kan skape en form for terapi.»
Bobby Shui Pui ▬ Visuell kunstner fra Hongkong, basert i Oslo. Bobby har en MFA fra KHiO og en BA i visuell kunst fra Hong Kong Baptist University, og tar en alternativ master i Food and Art ved The Gramounce. Bobbys praksis spenner over utstillinger, performance, film og publikasjoner, og har vært vist internasjonalt bl.a. ved The Shophouse, Hong Kong Museum of Medical Sciences, Parasite, Tomorrow Maybe Gallery, VI VII Gallery, Podium, Galleri BOA, K4 Gallery, Kunstnernes Hus, Swatch Art Peach Hotel, A Place Gallery & Studios, Youkobo Art Space Gallery og Listhus Gallery Ólafsfjörður. Bobby har mottatt flere priser og stipender, inkludert Best Director ved Freshwave Film Festival, studio-stipend fra UKS og Kunstnernes Hus, og har deltatt i kunstresidenser og festivaler i Europa og Asia.
Atelier B
Jelsen Lee Innocent
Atelier B / 95 kvm
I Rådhusets nest største atelier finner vi Jelsen Lee Innocent, en haitisk-amerikansk kunstner og grafisk designer fra New York. Atelieret er minimalistisk innredet, men med et tydelig preg av kunsterisk karakter, estetisk sans og originalitet. Rommet oppleves elevert og tidløst, med lyse vegger og en voldsom takhøyde med naturlig lys fra glasstak - karakteristisk for de historiske atelierlokalene. Atmosfæren føles luftig, åpen og inspirerende.
Atelieret på Rådhuset gir Innocent rom til å arbeide tverrmedialt på et nytt nivå, der arkitektur og historie skaper en unik kontekst for kreativ utforskning. Rommet fungerer som både atelier og sosial plattform, og lar kunstnerens idéer rundt inkludering ta fysisk form - fra samtaler og samarbeid, til åpne studio med tilgang på Innocents omfattende samling av bøker om afrikansk og afro-diasporisk kunst, design og arkitektur. Atelieret blir en institusjon i seg selv, innenfor kunstnerens egen praksis.
Innocents kunstnerskap beveger seg fritt mellom medier, men er bestandig forankret i forskning, historie og hans haitisk-amerikanske arv. Kunstprosjektene til Innocent undersøker blant annet kompleks karibisk og afroamerikansk historie, imperialismens vedvarende påvirkning på sosiale hierarkier, og forbruker- og populærkultur. Innocents nyanserte blikk kommer til utrykk via konseptuell kunst, hvor forskning kombineres med visuell teft i verk som gjerne er historisk, sosialt og estetisk ladet.
Atelieret på rådhuset betyr mer enn et arbeidsrom for Lee Innocent, som understreker hvordan plasseringen i et signalbygg som Oslo Rådhus gir en unik synlighet og aktualitet, og viktig tilgang til nettverk og institusjoners radar. Kunstneren anser atelieret som en enestående mulighet for å utvide og utvikle prosjekter - her får idéer rom for å puste, og nye koblinger mellom visuell praksis, refleksjon og interaksjon kan oppstå på måter det ikke ville gjort i et alminnelig atelier.
«Jeg trenger ikke større plass for å lage større verk - jeg trenger større plass for å inkludere flere mennesker.»
Jelsen Lee Innocent ▬ Haitisk-amerikansk kunstner fra New York basert i Norge, med MFA i Kunst og offentlige rom fra KHiO og Certificate i Art Direction & Design fra Miami Ad School. Lee Innocent har hatt solo-utstillinger som Truth Has No Friends in The West ved Nitja Senter for Samtidskunst, og deltatt i gruppeutstillinger og prosjekter som Working on It ved Kunsthall Oslo, (be)longing: å falle mellom to stoler ved House of Foundation, We Are Not Myths: Opacities Across Difference ved Culture Art Society / Art Hub, Birth as Criterion ved 32. biennalen for grafisk kunst i Ljubljana, og Men of Change-serien ved Smithsonian Institute. Han har også ledet workshops og artist talks ved Astrup Fearnley Museet, MUNCH og UngKunst, residert ved Atelier Kunstnerforbundet, og fungert som kunstnerisk leder for Black History Month Norway.
Atelier A
Olav Ringdal
Atelier A / 180 kvm
I det største atelieret på rådhuset arbeider Olav Ringdal, en Oslo-basert kunstner med en praksis som strekker seg over fire tiår. Atelieret oppleves storslått - den karakteristiske arkitekturen med glasstaket og den sjeldne takhøyden, gir det enorme rommet en museal følelse. Atelieret er både monumentalt og intimt på samme tid, som en kapsel under åpen himmel. Ringdals skulpturer, malerier, tegninger og arbeider i prosess fyller rommet, og skaper en kaotisk, men likevel harmonisk atmosfære. Omgivelsene gir rom for en dynamikk der prosess og skala går hånd i hånd.
Atelierets utforming gir Ringdal stor kunstnerisk frihet og setter premissene for hans nåværende prosjekter. Her kan han arbeide parallelt med flere medier og utvikle større, mer komplekse verk samtidig. Rommets størrelse gir arbeidet en fysisk dimensjon – kunsten får bre seg ut, samtidig som Ringdal beholder full oversikt og kontroll, noe som ellers ville vært umulig i hans vanlige atelier.
I atelieret på rådhuset forbereder Ringdal en omfattende og delvis retrospektiv separatutstilling på Bomuldsfabrikken Kunsthall i 2026. Ringdals kunstnerskap er forankret i prosess og materialitet, med et vedvarende fokus på det visuelle som språk. Uavhengig av medium kombinerer han form, materiale og gester, og det generøse atelierrommet på rådhuset gir Ringdal mulighet for å utforske sin tverrmediale praksis på nye måter - med større frihet og mer ambisiøs skala.
Atelieret verdsettes enormt. Ringdal fremhever, i likhet med de andre kunstnerne, hvordan atelieret på rådhuset åpner for nettverk og formidling – besøk fra kuratorer, museer og organisasjoner skaper verdifull dialog og synlighet. Samtidig danner atelierets historie, posisjon og arkitektur et sjeldent utgangspunkt - her får Ringdal virkelig rom til å utvikle og redefinere en omfattende kunstnerisk praksis.
"Atelier A" er det eneste av atelierene med vindu. Det lange tårnvinduet gir en sjelden panoramautsikt over Oslofjorden - både lyset og perspektivet herfra blir en tydelig påminnelse om hvor unike disse atelierene er.
«Når jeg har store lokaler, lager jeg store verk. Jeg bruker rommet, blir en del av det. I små atelier krymper jeg ned. Det er en slags naturtilstand - noe instinktivt skjer.»
Olav Ringdal ▬ Kunstner basert i Oslo. Ringdal er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam, og har en praksis som spenner mellom maleri, tegning, skulptur og installasjon. Han har vært en del av den norske samtidskunstscenen siden 1980-tallet med separatutstillinger ved bl.a. Henie-Onstad Kunstsenter, Trøndelag Senter for Samtidskunst, Drammens Museum og Galleri F 15, Buer Gallery, Trafo Kunsthall og Galleri MB, og har deltatt en rekke gruppe- og samarbeidsprosjekter, bl.a. ved Munchmuseet, Kunstnernes Hus, Oslo Kunsthall, Kunsthaus Frise og Manege Exhibition Hall. Ringdal er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Henie-Onstad Kunstsenter, Trondhjems Kunstmuseum, Norsk kulturråd og flere offentlige samlinger, og har mottatt en rekke stipender og utmerkelser, bl.a. NBKs arbeidsstipend, Statens garantiinntekt, Aksel Waldemars minnepris og Lexmarks Henrik Ibsen-pris for beste maleri.