Hartvig Nissens skole
Hartvig Nissens skole, eller "Nissen", er en videregående skole av høy kulturhistorisk verdi, både arkitektonisk og som pedagogisk institusjon.
Nå er skolens eksisterende bygg rehabilitert samt at det er utvidet med to nybygg. Her er eksisterende og nyinnkjøpt kunst fra samlingen plassert, i tillegg til en serie utendørs skulpturer av Andrea Scholze som er laget spesielt til skolen.
- Kategori
- Ferdigstilt prosjekt
- Prosjektperiode
- 2023-2025
 
            
        Om skolen
Hartvig Nissens skole ble grunnlagt i 1849, og er med det Oslos nest eldste videregående skole og Norges første høyere utdanningsinstitusjon for kvinner. Skolen ble tidlig et samlingspunkt for kvinnebevegelsen.
I 1899 flyttet skolen til sin nåværende plassering på Frogner. Den nye bygningen, tegnet av Hartvig Nissens' sønn Henrik Nissens, har siden vært et landemerke i Niels Juels gate. I 1955 åpnet skolen opp for gutter. Og med opprettelse av dramalinjen i 1969 fikk skolen en sentral posisjon innen norsk kulturliv.
 
                                
                             
                                
                             
                                
                             
                                
                            Om byggeprosjektet
Tre av skolens eksisterende bygg er verneverdig. Disse er nå rehabilitert og omstrukturert til å passe dagens krav til undervisning og fasiliteter. I tillegg er skolen utvidet med to nybygg, et for drama og et for kroppsøving.
Utearealet har fått en betydelig oppgradering med blant annet flere amfier og ny ballbane, og vil fungere som skolegård, park og møteplass for nærmiljøet.
 
            
        Eksisterende kunstverk på skolen
En betydelig samling kunst fra Oslo kommunes kunstsamling har vært utplassert ved Hartvig Nissens skole og har opp gjennom årene satt sitt preg på skolens lokaler og identitet.
Blant flere kan serien Blad frå Imperialismens dagbok (1971) av Per Kleiva og Bjørn Ransves Stor ape (1982) nevnes.
 
            
         
                                
                             
                                
                            Disse og en rekke andre verk er nå tilbakeført til de renoverte byggene, samt utplassert i nybyggene.
Arkitektene har planlagt egne nisjer og veggpartier for verkene som har særlig stor kunsthistorisk verdi - noe som ble gjennomført i nær dialog med Oslo kommunes kunstsamling og skolen.
 
            
         
                                
                             
                                
                             
                                
                             
                                
                            Innkjøp av kunst
Det er videre gjort spesifikke innkjøp med sikte på å supplere den eksisterende kunsten, slik som Punker 2 (1981) av Marit Wiklund - denne skulpturen ble vist sammen med Wiklunds Punker 1 (1981) i en utstilling ved Unge Kunstneres Samfund i 1981.
Nå er skulpturene gjenforent.
 
            
         
                                
                             
                                
                             
                                
                             
            
         
                                
                             
                                
                            Konservering
Punker 1 og Punker 2 har vært gjennom en nøysom restaurering hos våre konservatorer før utplasseringen.
Siden utstillingen hos Unge Kunstneres Samfund i 1981, har de to skulpturene siden levd hvert sitt liv: Pønkergutten ble kjøpt inn til Oslo kommunes kunstsamling og utplassert ved skolen på Frogner, mens Pønkerjenta har bodd i Wiklunds atelier og vært stilt ut i all slags vær under åpen himmel siden 80-tallet.
Video: Konservering og utplassering av Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2
Konservering og utplassering av Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2
Nytt kunstverk
Etter en lukker konkurranse fikk kunstner Andrea Scholze (f. 1988) oppdraget om å lage ny kunst til skolen.
Vinnerforslaget til Scholze ved navn Utsikten mot fremtiden er plassert ulike steder i skolegården - i trappeamfiet, under et tre og i en liten eng utenfor dramasalen. To av tilsammen fem skulpturer er nå på plass.
 
            
         
                                
                             
                                
                            «Med mine skulpturer ønsker jeg å snakke om sosialt samvær og opplevelsen av tilhørighet. Det er ikke alltid så lett å finne sin plass, å kjenne at man hører til.»
 
            
         
                                
                             
                                
                            «Andrea Scholzes vinnerforslag spiller fint opp mot den eksisterende kunsten på Hartvig Nissens skole. Hennes apelignende, men likevel, menneskelignende figurer, er på en måte uferdige, som unge mennesker, men samtidig trygge og varme, og noen man får lyst til å lene seg inn mot som en venn.»
Lukket konkurranse
Ettersom Hartvig Nissens skole er Norges første høyere utdanningsinstitusjon for kvinner, ble tre kvinnelige kunstnere invitert til den lukkede konkurransen. Dette poenget forsterkes også av at den eksisterende kunsten på skolen er dominert av mannlige kunstner.
Disse tre ble invitert i konkurransen:
- Lene Baadsvig Ørmen (f. 1984)
- Hanne Friis (f. 1972)
- Andrea Scholze (f. 1988)
Lokasjon
Ettersom verkene som skulle tilbakeføres til skolen i all hovedsak plasseres innendørs, ønsket kunstutvalget å lokalisere det nye kunstverket utendørs i den nye skolegården.
Kriterier
Kunstutvalget la følgende kriterier til grunn for nytt kunstverk til skolen:
- Kunstverket/ene skal i hovedsak rette seg mot elever og ansatte ved skolen, men den må også kunne fungere som del av et nærområde/nabolag siden skolegården er et offentlig rom mange vil passere og bruke. Skolen fungerer som et lokalt kulturhus på ettermiddag/kveldstid.
- Kunstverket/ene skal ha høy kunstnerisk kvalitet og stå som et selvstendig uttrykk.
- Kunstverket/ene skal ta høyde for at elever og ansatte har ulik kulturell bakgrunn.
- Kunstverket/ene skal forholde seg til sted og kontekst. Dette kan innbefatte skolen slik den fremstår i dag som utdanningsinstitusjon, skolens historikk som progressiv pikeskole og forkjemper for likestilling mellom kjønn, skolens eksisterende samling av kunst, samt ideer og målsettinger som ligger til grunn for den nye skolens arkitektur og uteromsutformingen.
Detaljer
| Type | Permanent | 
|---|---|
| Kunstfaglige prosjektledere | Per Gunnar Eeg-Tverbakk og Erik Nilsen, Oslo kommunes kunstsamling | 
| Arkitekt | Arkitektkontoret GASA | 
| Medlemmer i kunstutvalget | Hanna Norum Eliassen, Osloskolen | 
| Nina Kristin Haugen, Oslobygg | |
| Ida Ruth Mathisen, Arkitektkontoret GASA | |
| Erik Nilsen, Oslo kommunes kunstsamling | |
| Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Oslo kommunes kunstsamling | |
| Område | Bydel Frogner | 
| Forventet ferdigstillelse | Høst 2025 | 
