Hartvig Nissens skole

Hartvig Nissens skole, eller "Nissen", er en videregående skole av høy kulturhistorisk verdi, både arkitektonisk og som pedagogisk institusjon. 

Nå er skolens eksisterende bygg rehabilitert samt at det er utvidet med to nybygg. Her er eksisterende og nyinnkjøpt kunst fra samlingen plassert, i tillegg til en serie utendørs skulpturer av Andrea Scholze som er laget spesielt til skolen.

Kategori
Ferdigstilt prosjekt
Prosjektperiode
2023-2025
Sist oppdatert: 
Nissen skole med skulptur av Andrea Scholze. Utendørs foto.
© Andrea Scholze. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Om skolen

Hartvig Nissens skole ble grunnlagt i 1849, og er med det Oslos nest eldste videregående skole og Norges første høyere utdanningsinstitusjon for kvinner. Skolen ble tidlig et samlingspunkt for kvinnebevegelsen.

I 1899 flyttet skolen til sin nåværende plassering på Frogner. Den nye bygningen, tegnet av Hartvig Nissens' sønn Henrik Nissens, har siden vært et landemerke i Niels Juels gate. I 1955 åpnet skolen opp for gutter. Og med opprettelse av dramalinjen i 1969 fikk skolen en sentral posisjon innen norsk kulturliv.

Foto: Ukjent / Oslo byarkiv, 1940
Foto: Leif Krohn Ørnelund / Oslo Museum, 1954
Foto: Leif Krohn Ørnelund / Oslo Museum, 1954
Foto: Wilhelm Råger / Oslo Museum, 1955

Om byggeprosjektet

Tre av skolens eksisterende bygg er verneverdig. Disse er nå rehabilitert og omstrukturert til å passe dagens krav til undervisning og fasiliteter. I tillegg er skolen utvidet med to nybygg, et for drama og et for kroppsøving.

Utearealet har fått en betydelig oppgradering med blant annet flere amfier og ny ballbane, og vil fungere som skolegård, park og møteplass for nærmiljøet.

Illustrasjon av Hartvig Nissens skole i Oslo med bygninger og trær.
Illustrasjon: Arkitektkontoret GASA

Eksisterende kunstverk på skolen

En betydelig samling kunst fra Oslo kommunes kunstsamling har vært utplassert ved Hartvig Nissens skole og har opp gjennom årene satt sitt preg på skolens lokaler og identitet. 

Blant flere kan serien Blad frå Imperialismens dagbok (1971) av Per Kleiva og Bjørn Ransves Stor ape (1982) nevnes. 

Verk av Per Kleiva på Hartvig Nissen skole. Foto.
© Per Kleiva. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
© Bjørn Ransve. Foto: Ingvild Brekke Myklebust

Disse og en rekke andre verk er nå tilbakeført til de renoverte byggene, samt utplassert i nybyggene. 

Arkitektene har planlagt egne nisjer og veggpartier for verkene som har særlig stor kunsthistorisk verdi - noe som ble gjennomført i nær dialog med Oslo kommunes kunstsamling og skolen.

© Tor Hoff, Steinen og det store fjellet (1975). Alle foto: Ingvild Brekke Myklebust
V: © Tor Hoff, Steinen og det store fjellet. H: © Reidar Martin Kraugerud, BAC.
© John David Nielsen, U.t.
© Jim Darbu, This is The End.
© Thorolf Holmboe, Kornskudd.

Innkjøp av kunst

Det er videre gjort spesifikke innkjøp med sikte på å supplere den eksisterende kunsten, slik som Punker 2 (1981) av Marit Wiklund - denne skulpturen ble vist sammen med Wiklunds Punker 1 (1981) i en utstilling ved Unge Kunstneres Samfund i 1981.

Nå er skulpturene gjenforent.

© Marit Wiklund, Punker 2, 1981. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
© Marit Wiklund, Punker 2, 1981. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
Fra konservering til utplassering. Foto: Cat Werring Otnes / OKK
© Marit Wiklund, Punker 1, 1981. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
© Marit Wiklund, Punker 1, 1981. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
Foto: Cat Werring Otnes / OKK

Konservering

Punker 1 og Punker 2 har vært gjennom en nøysom restaurering hos våre konservatorer før utplasseringen. 

Siden utstillingen hos Unge Kunstneres Samfund i 1981, har de to skulpturene siden levd hvert sitt liv: Pønkergutten ble kjøpt inn til Oslo kommunes kunstsamling og utplassert ved skolen på Frogner, mens Pønkerjenta har bodd i Wiklunds atelier og vært stilt ut i all slags vær under åpen himmel siden 80-tallet.

Video: Konservering og utplassering av Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2

Konservering og utplassering av Marit Wiklunds Pønker 1 og Pønker 2

Nytt kunstverk

Etter en lukker konkurranse fikk kunstner Andrea Scholze (f. 1988) oppdraget om å lage ny kunst til skolen.

Vinnerforslaget til Scholze ved navn Utsikten mot fremtiden er plassert ulike steder i skolegården - i trappeamfiet, under et tre og i en liten eng utenfor dramasalen. To av tilsammen fem skulpturer er nå på plass.

© Andrea Scholze. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
© Andrea Scholze. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
«Med mine skulpturer ønsker jeg å snakke om sosialt samvær og opplevelsen av tilhørighet. Det er ikke alltid så lett å finne sin plass, å kjenne at man hører til.»
Andrea Scholze, kunstner
© Andrea Scholze. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
© Andrea Scholze. Foto: Ingvild Brekke Myklebust
«Andrea Scholzes vinnerforslag spiller fint opp mot den eksisterende kunsten på Hartvig Nissens skole. Hennes apelignende, men likevel, menneskelignende figurer, er på en måte uferdige, som unge mennesker, men samtidig trygge og varme, og noen man får lyst til å lene seg inn mot som en venn.»
Hanna Norum, rektor ved Hartvig Nissens skole

Lukket konkurranse

Ettersom Hartvig Nissens skole er Norges første høyere utdanningsinstitusjon for kvinner, ble tre kvinnelige kunstnere invitert til den lukkede konkurransen. Dette poenget forsterkes også av at den eksisterende kunsten på skolen er dominert av mannlige kunstner.

Disse tre ble invitert i konkurransen:

  • Lene Baadsvig Ørmen (f. 1984)
  • Hanne Friis (f. 1972)
  • Andrea Scholze (f. 1988)

Lokasjon

Ettersom verkene som skulle tilbakeføres til skolen i all hovedsak plasseres innendørs, ønsket kunstutvalget å lokalisere det nye kunstverket utendørs i den nye skolegården.

Kriterier

Kunstutvalget la følgende kriterier til grunn for nytt kunstverk til skolen: 

  • Kunstverket/ene skal i hovedsak rette seg mot elever og ansatte ved skolen, men den må også kunne fungere som del av et nærområde/nabolag siden skolegården er et offentlig rom mange vil passere og bruke. Skolen fungerer som et lokalt kulturhus på ettermiddag/kveldstid.
  • Kunstverket/ene skal ha høy kunstnerisk kvalitet og stå som et selvstendig uttrykk.
  • Kunstverket/ene skal ta høyde for at elever og ansatte har ulik kulturell bakgrunn.
  • Kunstverket/ene skal forholde seg til sted og kontekst. Dette kan innbefatte skolen slik den fremstår i dag som utdanningsinstitusjon, skolens historikk som progressiv pikeskole og forkjemper for likestilling mellom kjønn, skolens eksisterende samling av kunst, samt ideer og målsettinger som ligger til grunn for den nye skolens arkitektur og uteromsutformingen.

Detaljer

Prosjektdetaljer
Type Permanent
Kunstfaglige prosjektledere Per Gunnar Eeg-Tverbakk og Erik Nilsen, Oslo kommunes kunstsamling
Arkitekt Arkitektkontoret GASA
Medlemmer i kunstutvalget Hanna Norum Eliassen, Osloskolen
Nina Kristin Haugen, Oslobygg
Ida Ruth Mathisen, Arkitektkontoret GASA
Erik Nilsen, Oslo kommunes kunstsamling
Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Oslo kommunes kunstsamling
Område Bydel Frogner
Forventet ferdigstillelse Høst 2025